Simone Lamsma, viool

“…..Keer op keer zijn haar (Simone Lamsma’s) interpretaties een toonbeeld van muzikale eerlijkheid en superieure smaak. Lamsma heeft een prachtige muzikale persoonlijkheid die zich manifesteert alsof er geen eeuwen liggen tussen het nu van de uitvoering en het toen van de compositiedatum van de muziek die ze speelt.” – Roeland Hazendonk, Het Parool

Geroemd voor haar “brilliant… polished, expressive and intense” (Cleveland Plain Dealer) en “absolutely stunning” (Chicago Tribune) spel, wordt Nederlandse violiste Simone Lamsma wereldwijd gerespecteerd door pers, collega’s en publiek als één van klassieke muziek’s meest opvallende en boeiende muzikale persoonlijkheden. Door dirigent Jaap van Zweden, met wie Simone een nauwe samenwerking geniet, wordt ze omschreven als één van de meest toonaangevende violisten ter wereld.

Met haar uitgebreide repertoire van ruim 60 vioolconcerten, soleerde Simone de afgelopen seizoenen met veel van ’s werelds belangrijkste orkesten.

Opvallende recente hoogtepunten waren onder meer Simone’s debuut met het Chicago Symphony Orchestra, haar spel door de Chicago Tribune omschreven als “piercingly beautiful”, en optredens met het Cleveland Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Radio Filharmonisch, Rotterdams Philhamonisch, Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Philharmonic, Frankfurt Radio Symphony, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, RTVE Symphony, New Zealand Symphony, en een tournee door China met het Hong Kong Philharmonic onder Jaap van Zweden. Ook gaf ze de succesvolle Franse première van Michel van der Aa’s Vioolconcert met het Orchestre National de Lyon, waar zij inviel met slechts 10 dagen kennisgeving vooraf.

Recente festival debuten waren o.a. haar terugkeer bij The Cleveland Orchestra tijdens het Blossom Festival met The Cleveland Orchestra “…Lamsma’s approach was delightful in every respect…” (Cleveland Classical) en het Mainly Mozart Festival waarover de San Diego Reader schreef: “She (Simone Lamsma) appeared to be engaged with Beethoven on a level we seldom encounter….. Beethoven’s music was coming through her in a pure state.”

Naast haar samenwerking met Jaap van Zweden, werkte Simone met vele andere eminente dirigenten waaronder Vladimir Jurowski, Sir Neville Marriner, Yannick Nézet-Séguin, Jukka-Pekka Saraste, James Gaffigan, Sir Andrew Davis, Andrès Orozco-Estrada, Jiří Bělohlávek, Marek Janowski, Carlos Kalmar, Kirill Karabits, Stéphane Denève, Hannu Lintu, Yan Pascal Tortelier, Fabien Gabel en James Feddeck.

Hoogtepunten in 16/17 zijn onder meer debuten met het National Symphony Orchestra of Washington, National Arts Centre Orchestra Ottawa, Vancouver Symphony, BBC National Orchestra of Wales, RTE en Iceland Symphony, en zal zij terugkeren bij het London Philharmonic, Dallas Symphony, San Francisco Symphony, Oregon Symphony, Seoul Philharmonic, Residentie Orkest en De Filharmonie Vlaanderen.
In april 2017 keert ze terug bij het Radio Filharmonisch Orkest, waar zij de wereldpremière van het vioolconcert van Matijs de Roo zal geven tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw in Amsterdam.

Tijdens het komende seizoen zal Simone haar Japanse debuut maken, als solist bij het Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, alsook in recital met pianiste Yurie Miura.

Als toegewijd kamermusicus zal Simone ook haar langverwachte debuut recitals geven in Londen’s Wigmore Hall en New York’s Carnegie Hall in maart 2017 met pianist Robert Kulek, waar zij onder andere de wereldpremière zullen geven van een nieuw werk van James MacMillan in opdracht van Carnegie Hall. Ook zal ze terugkeren naar het Chicago Winter Chamber Music Festival Evanston.

In 2015 vond Simone’s meest recente CD release plaats op het label Challenge Records, met werken van Mendelssohn, Janáček en Schumann met pianist Robert Kulek, welke lovend werd ontvangen in de pers.
De release van haar opname van het eerste vioolconcert van Shostakovich en Gubaidulina’s ‘In tempus praesens’ met het Radio Filharmonisch orkest o.l.v. James Gaffigan en Reinbert de Leeuw, zal plaatsvinden in maart 2017, ook uitgebracht door Challenge Records.

Naast haar vele prijzen en onderscheidingen, won zij in 2010 de VSCD Klassieke Muziekprijs in de categorie ‘Nieuwe generatie musici’, een prijs voor de meest indrukwekkende prestatie op het gebied van live klassieke muziek op de Nederlandse concertpodia.

Simone begon met viool spelen op 5-jarige leeftijd, en verhuisde naar Engeland toen zij 11 jaar was om aan de Yehudi Menuhin School te studeren bij professor Hu Kun. Op 14-jarige leeftijd maakte ze haar professionele solo-debuut bij het Noord Nederlands Orkest met het 1e vioolconcert van Paganini, haar debuut werd zeer enthousiast ontvangen door pers en publiek. Ze vervolgde haar studie bij hem aan de Royal Academy of Music en later bij Professor Maurice Hasson. Zijnde de jongste student ooit die het Bachelor of Music programma volgde, studeerde zij op 19-jarige leeftijd cum laude af met verschillende prestigieuze onderscheidingen. Ze werd in 2011 benoemd tot ‘Associate of the Royal Academy of Music’, een eer aan studenten die een significante en onderscheidende bijdrage hebben geleverd in hun vakgebied.

Simone Lamsma bespeelt de “Mlynarksi” Stradivarius (1718), die haar genereus ter beschikking is gesteld door een anonieme bruikleengever.

 

Meer informatie kunt u vinden op: www.simonelamsma.com en
Solea Management

Volg Simone op Facebook via:
www.facebook.com/simonelamsma

January 2017
This biography is not to be edited without approval. If you wish to amend or shorten this biography, please contact Solea Management for approval prior to publication.
We update our biographies regularly. Please destroy all previous biographical material.